Ingmar Bergman hatade Gamla Testamentet! Tror jag ska bli buddist!

Ingmar BergmanEnligt en artikel i DN igår där Agneta Söderdahl, präst på Fårö intervjuas, gillade Ingmar Bergman att prata teologi. Undrar om karln ens visste att det finns något som heter TEALOGI. Det får jag nu aldrig veta eftersom han har gått ur tiden. Det blir till att leta efter tecken i hans enorma produktion.

Söderdahl säger i artikeln: ” Han ville ofta prata teologi och var mycket kunnig och intresserad. Han hatade Gamla Testamentet till exempel. Men ibland ville han också föra rent andliga samtal.”

Jag hatar också GT – så vi hade i alla fall något gemensamt. För övrigt har jag  svårt för kvinnliga präster. Kan inte förstå hur dom kan stå och mässa i kyrkorna: Gud Fader, Son och Helig Ande om och om igen  som om kvinnorna inte ens finns. Som om dom inte förstår att dom manliga prästerna har rätt som är emot kvinnliga präster eftersom dom har bibelorden i ryggen.  Enligt Bibeln är kvinnan bara skit – då kan hon väl för fan inte vara präst och utdela sakrament och ha sig. Hon är ju smittsamt oren dessutom vissa dagar i månaden.

Då är det roligare med lite budskap som tar parti även för kvinnan. Läs här vad Stefan Sandström skriver. Här blir man lite gladare. Tror jag ska bli buddist!

 

 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

40 kommentarer till Ingmar Bergman hatade Gamla Testamentet! Tror jag ska bli buddist!

  1. Gud Innan skriver:

    Kom och köp konserverad gröt!

  2. Gunilla Karlsson skriver:

    Även om han inte trodde så mycket på det hela – tror du han skulle ha vågat säga det offentligt. Hör du någon säga något offentligt om det rådande. Nä, kunde väl inte tro det.

  3. Gud Innan skriver:

    Gunilla – du menar väl säga något kritiskt om det rådaden när det gäller kyrkan och gud – för om det rådande i allmänhet är det ju månta kritiska röster i det offentliga rummet. Eller hur?

  4. Linda skriver:

    Hej Gud Innan! Jag läste Stefans Sandströms mycket kloka ord. Lämnade även en kommetar där som jag tänker att du nog gillar. Tänkte skriva den här hos dig först, men så hamnade den hos honom.

  5. birgitta skriver:

    visst är det viktigt var Ingemar B hade för inställning till GT. Han är ju faktiskt en av våra tyngsta kulturpersonligheter och hans verk har haft stor inverkan på dem som tagit del av hans konst.Hans inställning till kvinnliga präster vet jag inget om. Men jag upplever att han han kände någon slags kvinnodyrkan. Och hans inställning till manliga präster, vet vi ju.Håller med dig Gud Innan, att kvinnliga präster är fördärvligt. Präster ö h taget är fördärvligt i de allra flesta fall.

  6. Maria skriver:

    Han verkar ha dött i frid. Konstigt för en sån orolig man, nästan ett mirakel faktiskt….

  7. Hej Tea!Det var kul att du gillade mitt buddhistinlägg från maj. Dert finns ett till om buddhism och feminism från samma månad. Jag antar att du läste det om Dogens feminism. Detta är från den klöassiska textsamlingen Tipitaka:http://blogg.aftonbla

  8. Gud Innan skriver:

    birgitta – det har du rätt i! Hans ord är guld! Klart han dyrkade kvinnor. Han var en riktig man tycker jag. Och hans inställning till manliga präster – vad tänker du på då? Jan Malmsjös roll i Fanny och Alexander?

  9. Gud Innan skriver:

    Maria – du vill kanske ha det till att han fick frid när han dog och kom hem till sin fader. Han dog som alla vi andra också kommer att göra. Dock hade han kanske fler omkring sig än vad jag kommer att ha. Jag kan se scenen framför mig när han dog. Som en akt ur en av hans filmer…. Jag tror alla får frid när döden kommer! Jag tror att man får en glädjechock när man dör.

  10. Gud Innan skriver:

    Linda – läste din kommentar om reinkarnation versus kyrkogubbarna. Vilka typer som dragit upp riktlinjerna under resans gång. Hoppas religionen spricker och försvinner!

  11. Gud Innan skriver:

    Stefan – tänk vad det finns som vi inte fått lära oss ett skit om i skolan. Ska försöka läsa dina tips!

  12. Karin skriver:

    ”Min far är mig en förebild”….eller nåt. *ler* Min far har på många sätt bidragit till min aversion mot präster och deras skenhelighet. Det närmaste han varit en kyrka är då jag, den sista ungen, skulle döpas. Då stod han stel och illa berörd i sakristian och väntade på att det skulle ta slut. 😀 Mina syskon fick döpas på BB medan han var hemma och ordnade med kaffebjudningen.Jag älskar min far!

  13. Maria skriver:

    Med tanke på att han var en sån orolig själ så är det lite mystiskt att han var så glad o förnöjd de sista åren. Och inte rädd för döden. Det är skönt att se att ett sökande kan hitta en famn. Det är så underbart att det kan vara så.

  14. Gud Innan skriver:

    Hälsa farsan! Mina barn är inte döpta. Dom får döpa sig själva om dom vill. Verkar inte som dom vill. Jag döpte mig när jag skulle konfirmeras och det skulle jag göra bara för att få presenter och få permanenta håret och för att alla andra gjorde det. Vilket gyckel!

  15. Karin skriver:

    Mina är inte heller döpta. :)Åh, kollar till på TV:n! Richard Dawkins verkar vara en man värd att lyssna närmare på…

  16. zezica skriver:

    Har du en dålig självkänsla som kvinna Gud Innan? Varför blir du så anti när man nämner Gud? Han är ingen man. Han är Gud! Jag förstår mig inte på de feministiska argumenten? Jag och min man lever jämlikt och vi tar hand om olika saker här hemma bara för att vi har olika intressen och kunskaper. Jag har en känsla av att du verkligen brottas med Gud – en dag kommer han att vinna och du kommer frivilligt att bekänna; ”Ok Gud. Du fanns där hela tiden och du har älskat mig trots allt vad jag sagt om dig och allt jag gjort för att förhindra andra att tro på dig.”

  17. Monica skriver:

    Hejsan vännen ! Kul att du är här igen och undervisar oss så vi lär oss något vettigt här på bloggen Monica

  18. menuette skriver:

    Alkolist kanske vore ngt?De får bli mitt nya mål.*ironi*OBS, internt skämt.Allvarligt hur f-n kan man vilja bli präst om man är kvinna?De är verkligen förnekelse.

  19. Gud Innan skriver:

    Det är för att jag har en stark kvinnosjälvkänsla som jag håller på. Om du inte har förstått det har du inte läst mina inlägg ordentligt. Gud finns inte! Läs Richard Dawkins Illusionen om Gud som kommer i augusti. Men om du vill leva kvar i en värld där kvinnor har ett lägre inskrivet värde i Bibeln, Koranen o s v så gör det. Det vill inte jag. Därför missionerar jag om detta.Tycker du ska läsa på innan du öppnar näbben och skriver som du gör.

  20. Gud Innan skriver:

    Karin: Såg honom också! Män som han inger hopp! Har nämnt Dawkins i ett tidigare inlägg. Ska läsa boken – tror jag. Behöver det inte – men i alla fall…

  21. Vb skriver:

    Mer buddhism till folket!

  22. Ingemar skriver:

    Jag heter inte Ingmar.

  23. Andromeda skriver:

    Människor är ynkliga och svaga och behöver något att tro på därför finns religioner. Själv betraktar jag mig som ateist. Konfirmerade mig inte. Kände att det skulle varit hyckleri.Vad gäller GT så fick mitt äldsta barn en bok av församlingen (eller vad det nu var) när han var 5 år. Boken hette Barnens bibel och innehöll berättelser från GT. Naturligtvis ville sonen ha högläsning ur boken. Jag blev nästan mörkrädd av läsningen. Att ge såna böcker till små barn!

  24. Gud Innan skriver:

    Bra fråga! Ja, det är verkligen den totala förnekelsen!

  25. Gud Innan skriver:

    Ing, Ing, Ingemar var det…. Ursäkta!

  26. MatildaP skriver:

    Prästers yrkesidentitet bygger liksom kristendomen inte enbart på GT. Stora delar av GT delar vi kristna med judar och muslimer. Det nya i NT är Jesus, som enligt kristendomen är Gud i mänsklig gestalt (enligt muslimer är Jesus en av flera mycket viktiga profeter och judar väntar fortfarande på Messias – judarnas konung som GTs profeter utlovade).Jesu ord och gärningar som NT berättar om visar klart och tydligt att kvinnor i NTs fyra evangelier är jämställda med män. Jesus gjorde inte skillnad på män och kvinnor – lika lite som fattig och rik. Alla människor har samma värde enligt Jesu liv och lära.I de senare kaptitlen i NT är det apostlarna – dvs människorna som spred det nya glada budskapet vidare efter Jesu död och uppståndelse – som i församlingsuppbyggandet och spridningen av religionen kristendomen, tyvärr återskapade en kvinnofientlig människosyn.Bibeln är en samling av många böcker där det finns utrymme för många olika tolkningar. Teologi är inte så svartvitt kvinnofientlig så som du påstår.

  27. Gud Innan skriver:

    MatildaP – har du inte läst in dina egna önskningar i verserna nu? Allt är sagor och kan alltså skrivas om igen. Jorden är gammal och nytt kommer att komma under solen!Varför finns Synoden? Varifrån får unga män som börjar att läsa till präst sin näring till att bli kvinnohatare – till att tycka att en kvinna inte kan vara präst?

  28. Gud Innan skriver:

    Andromeda – ja, boken dryper av fasligheter. Inget för barn – absolut inte – men det är ju Bibeln och den är ju helig. Smart av dig att inte konfirmera dig – att våga tänka själv i den åldern!

  29. Gud Innan skriver:

    Undervisar – ja, vilket fint ord! Det ställer jag upp på!

  30. Gud Innan skriver:

    MatildaP – borde vi inte lägga till ett förklarande förord till Bibeln – nu när vi inte lever i en ökenkultur för tre-fyra tusen år sen?

  31. Saffra skriver:

    Det var en glädjefylld läsning, det Stefan Sandström hade sammanfattat!Om jag måste välja en tro i livet, tror jag att Buddhismen ligger närmast till hands.

  32. John skriver:

    Hej, du måste läsa texterna i sin historiska kontext. Bibeln ser inte kvinnan som skit, det är snarare din tolkning som väldigt FÅ håller med om. Idehistorikern Tomas Cahill skriver i sin bok ”Historien om Jesus” att Nya Testamentet presenterar en kvinnsyn i positiva ordalag som saknar motstycke till de rådande kulturerna. mvh

  33. K@rin skriver:

    Och nu är jag en FÅ gelik… 🙂

  34. K@rin skriver:

    Å inte har jag lärt mina barn att tro på tomten heller…men vi får julklappar ändå.

  35. Maria skriver:

    Nå, när blir det kaffe???*väntaaaar….*

  36. Gud Innan skriver:

    Saffra – håller med!

  37. Gud Innan skriver:

    John – jag har denna blogg för att nutidens människor inte läser in den ”historiska kontexten” Det tas för sanningar. Gud finns och himmel och helvete. Och herre min je va´barnsligt! Sagor hit och sagor dit!Bara för att du har läst Cahills bok tror du att Jesus har funnits. Tänk om Pauslus var Jesus. Var är Jesus tvillingbror Tomas. Cahill sätter in sin tänkta Jesus i ett historiskt sammanhang. Vetenskapen vet inte om han funnits.För övrgit har författaren Lena Andersson kalla Jeus för psykopat. Ställer upp på det. Hela upplägget är kvinnofientligt. Jesus kom till utan samlag. En ängel…. som blev en våffelängla! Inse det ohemul i hela upplägget och låt fjällen falla!

  38. Gud Innan skriver:

    Maria är du så kaffesjuk! Som sagt är jag ute på vift i kristendomens spår och kommer inte hem förrän i slutet av månaden. Jag står vid en offerkälla och ser ett kapell efter pilgrimsvägen!

  39. Jag måste verkligen säga att dina inlägg väcker många tankar och kommentarer likaså. Om du skulle ha tid…ja har precis bloggillustrerat de mediala bloggerskorna….och ställt några frågor i inlägget…välkommen..:)

  40. Gud Innan skriver:

    M: Kommer genast skuttande till din fina sida!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s